Permalänk

Svag/ingen signal från trådlöst

Hej Sweclockare!

Har ett problem och jag behöver era tips och rådgivning.

Bakgrund

I tidigare trådar så har jag efterfrågat hjälp med min server för att få den att hamna på samma nätverk som resten av datorerna i huset vilket resulterade i att jag flyttade ner routern i källaren för att få servern på samma nätverk. Denna router är av modellen D-Link DIR-655 och som ni ser finns det trådlöst på den med.

Problem

Det som har hänt efter att jag flyttade ner routern i källaren är att övervåningen har helt tappat kontakten alt har extremt låg signalstyrka. Att flytta upp Routern igen och börja dra med kablar är inget alternativ så vad jag eftersträvar är en lösning för att förstärka signalen.

Frågor

  • Om man skulle köpa en till D-Link och placera på övervåningen och sen låta kopplingen gå på följande sätt.

    "box i väggen" -> Router -> router

    Skulle de båda routrarna fortfarande vara i samma nätverk eller blir det problem?

  • Kan man låta en kabel gå från routern till en sändare som förstärker signalen alt skickar ut fler ip-adresser som tillhör samma nätverk som routern?

    "box i väggen"->router->sändare

  • Eller är det bara att köpa en förstärkare och placera på mellanvåningen och slunga vidare en starkare signal? Hur effektiva är sådana förstärkare?

Alla tips på maskiner eller lösningen är otroligt uppskattat.
Skall helst inte vara Cisco sändere för 7000kr utan realistiska priser för hemanvändare

Mvh Nemezis